Vier keer per jaar wordt er een cursusblok gegeven van 10 weken.

Ieder cursusblok staat op zichzelf en is geschikt voor zowel beginners als

gevorderden.

  

maandagochtend,10.00-13.00 uur/ maandagmiddag,14.00-17.00 uur ;

28 augustus, 4 11 18 en 25 september, 2 9 16 23 en 30 oktober

donderdagmiddag,14.00-17.00 uur ;

31 augustus, 7 14 21 28 september, 5 12 19 en 26 oktober, 2 november

vrijdagmiddag, 14.00-17.00 uur ;

1 8 15 22 en 29 september, 6 13 20 en 27 oktober, 3 november

 

Aanmelden per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Instroom lopende cursus mogelijk indien er nog plaats is 

Tel.nr. 06-13.99.45.46

 

Atelier Gerrmann :

Er wordt gewerkt in groepen van 9 tot 14 cursisten. De begeleiding is individueel en ieder bepaalt zijn eigen onderwerp en tempo. We werken met olieverf op doek of paneel.

Een landschap, een stadsgezicht, een portret van kind, kat of hond, een stilleven, werkelijk ales is mogelijk. Je bepaalt dus zelf je onderwerp. Belangrijk is dat je enthousiast bent over het te schilderen onderwerp en dat je beschikt over een goede foto, bij voorkeur op A4-formaat. 

Als je op internet googled op 'gratis foto's downloaden' gaat er een wereld voor je open maar het is natuurlijk nog mooier als je een eigen geschoten plaat gebruikt.

Cursuslocatie: Druivenlaan 58, 1815TG  in Alkmaar 

Iedere cursus telt 10 lessen van elk 3 uur. Prijs: 250 Euro.  Mocht men een keer verhinderd zijn, dan kan de gemiste les in overleg op een ander dagdeel worden ingehaald.

Er is altijd de mogelijkheid om het schilderij in het atelier achter te laten zodat er niet mee gesleept hoeft te worden.  Er is beperkte mogelijkheid om door de weeks in de wijk te parkeren.

Schildertechniek:

Leonardo da Vinci en Botticelli zijn de grondleggers van de verfijnde schildertechniek, die in de 17e eeuw door kunstenaars als Rembrandt, Titiaan en Rubens naar eigen inzicht werd toegepast. De monochrome onderschildering, de zogeheten grisaille, is hiervan het belangrijkste gegeven.

Deze onderschildering wordt met rauwe omber en titaan wit op paneel of doek geschilderd, nadat dit met egaal grijs is voorbewerkt. De vorm van de afbeelding wordt altijd bepaald door het contrast tussen licht en donker. In de middentoon blijft de grijze ondergrond steeds zijn werk doen. Nadat de onderschildering voldoende is uitgehard, worden de kleuren transparant (glaceren) tot semi-transparant aangebracht. Dit wordt meerdere keren herhaald. In deze transparante lagen (glacis) wordt met dekkende en half dekkende verf details of accenten weer opgehaald: het zogeheten oplichten. Door de gelaagdheid van het schilderen ontstaat de fascinerende diepte in de kleuren.

Door de uiteindelijke belichting van het schilderij wordt het licht in bepaalde gradaties door de kleurenlaag via de grijslaag van het doek of paneel teruggekaatst, wat een mystieke dimensie aan de afbeelding verleent.

Inhoud van de cursus: 

  • Het prepareren van het paneel (MDF of Masonite) of doek
  • Het selecteren van de juiste foto die als uitganspunt fungeert voor het te maken schilderij.
  • Het kiezen van de juiste grootte en compositie.
  • Het gekozen onderwerp via rastering of thuis middels een beamer of overheadprojector overbrengen op het paneel of doek.
  • Het maken van een onderschildering (grisaille) met zeer verdunde olieverf, kleuren, omber naturel en titaanwit.
  • Het gebruik van verschillende penselen kwasten en mogelijk andere materialen om tot een spannende en afwisselende verfhuid te komen.
  • Het voltooien van de onderschildering tot alle ruimtelijkheid in licht en donker aanwezig is.
  • Het kiezen en aanmaken van het juiste palet.
  • Het aanbrengen van de eerste glacislagen van transparante en half transparante olieverf over de droge onderschildering.
  • Het werken met dekkende en half dekkende olieverf in een transparante laag, het zogenaamde oplichten.
  • De techniek aanleren van de penseelvoering en het leren omgaan met de verschillende kleuren. (de werking van de complementaire kleuren)
  • Informatie over de afwerking van het schilderij in retoucheervernis en het omgaan met de verschillende slotvernissen.
  • Het kiezen van de juiste lijst als afwerking.

 DSC 3147